Lekarstwo izraelskiego ministra zdrowia na COVID-19? Mesjasz – Chasydzi vs Żydzi

Minister zdrowia Yaakov Litzman, także szef ultraortodoksyjnej partii United Tora Judaism, na konferencji prasowej w Jerozolimie, 19 marca 2020 r. Credit: Ohad Zwigenberg

„Modlimy się i mamy nadzieję, że Mesjasz przybędzie przed Paschą, czasem naszego odkupienia. Jestem pewien, że Mesjasz przyjdzie i nas wyprowadzi, tak jak [Bóg] wyprowadził nas z Egiptu. Wkrótce wyjdziemy na wolność, a Mesjasz przyjdzie i odkupi nas od wszystkich problemów świata ”.

Ta uwaga została przedstawiona przez ministra zdrowia Yaakova Litzmana w zeszłym tygodniu, po tym, jak Yaniv Kalif z hebrajskiego portalu informacyjnego Hamal zapytał go, czy Izraelczycy będą zmuszeni pozostać pod zamknięciem do wakacji, które rozpoczynają się 8 kwietnia. Ignorancka odpowiedź Litzmana nie spotkała się z wrzaskiem.

Czy rozsądne jest, aby człowiek religijny, członek społeczności chasydzkiej Gur, jednej z najbardziej konserwatywnych społeczności żydowskich na świecie, kierował Ministerstwem Zdrowia w obliczu największego kryzysu, jaki Izrael kiedykolwiek znał?

Oczywiste jest, że rozwiązanie tego kryzysu z konieczności przyniesie nauka, dziedzina ludzkiej wiedzy, dla której chasydzi są mniej, niż sympatyczni.

Prawda jest taka, że niefortunny komentarz Litzmana przeleciał, ponieważ Izrael zawsze postępował zgodnie ze skrzywioną hierarchią: religia jest lepsza od sekularyzmu, a działania religijne są ważniejsze niż świeckie.

W normalnych czasach ta narracja prowadzi do irytujących ogólnokrajowych dyrektyw:
jesteśmy podporządkowani koszernym przepisom, które podnoszą koszty utrzymania i czynią z nas niewolników skorumpowanych nadzorców koszerności.

Dwie partie zabraniają połowie populacji ubiegania się o Kneset z ich list, i nawet Najwyższy Trybunał Sprawiedliwości nie był w stanie zmusić ich do tego. Z tych samych powodów religijnych, małżeństwa cywilne są zabronione w Izraelu.

Nawet w czasach kryzysu religia rządzi. Zajęcia w grupach świeckich, w tym mniej niż 10 uczestników, są zamykane bez zastanowienia i bez zadawania zbyt wielu pytań. Bez studiów, bez zajęć pozalekcyjnych, bez publicznych odczytów, bez kursów języka obcego, bez wydarzeń kulturalnych. Ale nadal jest wielbienie grup koszernych. Nawet dane pokazujące, że ponad jedna trzecia pacjentów z koronawirusem, u których w ostatni weekend zdiagnozowano chorobę, odwiedziła synagogi, nie miało znaczenia.

W Izraelu zbiorowa modlitwa żydowska przeważa nawet nad pikuah nefesh, zasadą żydowskiego prawa, zgodnie z którą zachowanie ludzkiego życia jest nadrzędne w stosunku do praktycznie wszystkich reguł religijnych.

Być może nie jest zaskoczeniem, że Litzman wierzy, że pomoc przyjdzie od Mesjasza, ale zaskakujące jest to, że policja izraelska również w to wierzy. Według wewnętrznego dokumentu policyjnego uzyskanego przez Haaretza (Josh Breiner i Ido Efrati, 22 marca), oficerowie mieli rozkaz, aby nawet 20 osób zebrało się w synagodze na nabożeństwo, pomimo przepisów nadzwyczajnych Ministerstwa Zdrowia ograniczających publiczne spotkania na 10 osób – tak długo ponieważ są świeckie, prawdopodobnie.

Policja odpowiedziała, że dokument jest jedynie zaleceniem, i podkreśliła, że klauzula 20 osób odnosi się do ceremonii religijnych, takich jak śluby i pogrzeby, a nie do regularnych nabożeństw.

Douglas Adams, autor „Przewodnika po galaktyce” i „Ostatnia szansa na zobaczenie”, w jednym z ostatnich przemówień, które wygłosił przed śmiercią, powiedział:
„Religia … ma w sobie pewne idee, które nazywamy świętymi, świętymi lub czymkolwiek. … Jesteśmy przyzwyczajeni do nie kwestionowania idei religijnych. … Ale kiedy spojrzysz na to racjonalnie, nie ma powodu, dla którego te pomysły nie powinny być tak otwarte na debatę jak inne, poza tym, że jakoś uzgodniliśmy, że nie powinny. ”

Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, mamy okazję zakwestionować przesłanki religijne i otworzyć je na debatę, podobnie jak w przypadku działań świeckich. Są to sprawy życia i śmierci, a także niedopuszczalna dyskryminacja, która trwa zbyt długo.

Niestety prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest mniejsze niż przed rozpoczęciem Paschy przyjście Mesjasza, który uratuje nas przed koronawirusem.

________

Tłum. M. Jasińska

Mar 26, 2020

Źródło: Netta Ahituv > Israeli health minister’s cure for COVID-19? The Messiah >  Israel News

Ten wpis został opublikowany w kategorii IZRAEL, JUDAIZM - ŻYDZI, Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.