Olej palmowy – czy rzeczywiście jest szkodliwy i dlaczego zabija orangutany?

Orangutany giną właśnie przez plantacje palm hodowanych na olej.

Największymi producentami oleju palmowego są Indonezja i Malezja (ponad 85% oleju palmowego używanego globalnie jest produkowane w tych krajach). Dla tamtejszej ludności ważniejsze od wpływu na środowisko są przychody ekonomiczne, ponieważ i grunty i koszty pracy są tanie.

Uprawy palmowe mają bowiem niesamowitą wydajność – z 1 hektara można wyprodukować rocznie ok. 3,8 ton oleju. Z hektara rzepaku lub słonecznika uzyskamy tylko 0,7-0,8 tony oleju. Dlatego w miejsce lasów deszczowych i mokradeł powstają masowo plantacje olejowe. Lasy są wycinane lub podpalane, co prowadzi do śmierci zamieszkujących je gatunków zwierząt.

Orangutany żyją jedynie w lasach deszczowych na Borneo i Sumatrze. Uznawane są za gatunek zagrożony, gdyż ich populacja drastycznie się zmniejsza właśnie poprzez wyręby i wypalanie lasów. Jeśli obecne tempo produkcji oleju palmowego się utrzyma, to do 2022 roku 98% lasów na Sumatrze i Bornego zostanie zniszczonych, a co za tym idzie orangutany oraz inne zwierzęta w ogóle nie będą miały gdzie mieszkać i wyginą.

Olej palmowy – czy rzeczywiście jest szkodliwy?

Olej palmowy utwardzony jest szkodliwy dla zdrowia.

Jest w margarynach, frytkach, batonikach, lodach i innych słodkich i słonych przekąskach, kosmetykach, a nawet produktach dla dzieci. Olej palmowy to najczęściej używany olej roślinny świata. Jest bardzo tani, ale też bardzo szkodliwy.

Jak powstaje olej palmowy

Stały olej roślinny jest otrzymywany z nasion lub miąższu olejowca gwinejskiego. Charakteryzuje się kolorem pomarańczowo-czerwonym i całkiem sporą ilością wartości odżywczych, głównie witaminy E, beta-karotenu i antyoksydantów. Po rafinacji, czyli przetworzeniu termicznym, olej palmowy zmienia swoją barwę na białą bądź żółtą. W czasie obróbki termicznej likwidowane są jego wszystkie walory zdrowotne, a do tego rośnie w nim zawartość niekorzystnych nasyconych kwasów tłuszczowych.

Olej palmowy jest tani, łatwo dostępny, ma długi okres trwałości i można przechowywać go w temperaturze pokojowej – dlatego jest atrakcyjny dla firm spożywczych. Utwardzony tłuszcz palmowy znajduje się przede wszystkim w żywności z długim terminem przydatności do spożycia. Wypieki przygotowane z jego udziałem mają większą objętość, lepszą porowatość i delikatniejszą strukturę.

Szkodliwe tłuszcze nasycone

Tłuszcze roślinne są z reguły olejami o wysokiej zawartości pożądanych kwasów tłuszczowych nienasyconych. Wyjątkiem są oleje z roślin tropikalnych – kokosowy i palmowy. Olej palmowy ma ok. 50% kwasów tłuszczowych nasyconych, kokosowy ok. 90%. Dla porównania – olej rzepakowy zawiera ich tylko ok. 7%.

Kontrowersyjna z punktu widzenia wartości żywieniowej i zdrowotnej oleju palmowego jest właśnie wysoka zawartość kwasów tłuszczowych nasyconych, a w odniesieniu do częściowo utwardzonych olejów roślinnych, w tym oleju palmowego, również zawartość izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych. Kwasy te mogą wpływać niekorzystnie między innymi na układ sercowo-naczyniowy. Zaleca się ograniczenie ich spożycia do minimum, nie powinny przekraczać 1% wartości energetycznej diety.

Czym grozi spożywanie oleju palmowego?

Olej palmowy można znaleźć w słodkich i słonych przekąskach.

W jakich produktach można znaleźć olej palmowy?

  • mrożonki
  • mleko, śmietana w proszku
  • gotowe zupy, produkty instant
  • margaryny
  • chipsy i inne słone przekąski
  • płatki śniadaniowe
  • fast foody
  • masła czekoladowe do smarowania
  • lody
  • sery żółte, topione
  • słodycze: batoniki, czekolady, ciasteczka itp.
  • budynie w proszku
  • kostki rosołowe
  • cappuccino, kawa 3w1
  • dania mrożone

Olej palmowy zawierający aż 50% nasyconych kwasów tłuszczowych jest wykorzystywany nie tylko jako dodatek do żywności, lecz również do wyrobu wielu produktów kosmetycznych, chemicznych i biopaliw.

Czy olej palmowy zawsze szkodzi?

Rafinowany olej palmowy również może być elementem zbilansowanej diety. Tak jak tłuszcze zwierzęce, jest on bogatym źródłem energii oraz nośnikiem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K). Tłuszcze powinny dostarczać łącznie do 30% wartości energetycznej diety osób dorosłych, ale kwasów tłuszczowych nasyconych powinno być więcej niż 20 g.

Istnieją zdrowsze odpowiedniki oleju palmowego, które nie będą tak szkodliwe dla naszego zdrowia: oliwa, olej rzepakowy, lniany, słonecznikowy, olej kokosowy. Są one droższe, lecz zawierają pozytywne dla zdrowia kwasy tłuszczowe jednonienasycone i wielonienasycone.

Jak dowiedzieć się, czy w produkcie jest olej palmowy?

Najprościej – spojrzeć na listę składników. Jeśli m.in. na nim opiera się wyrób, składnik powinien być wymieniony. Czasem olej palmowy ukrywa się pod pojęciem „olej roślinny”, a także „tłuszcz roślinny” lub „tłuszcz roślinny utwardzany” lub „tłuszcz uwodorniony”.

_______________-

źródło: dziecisawazne.pl, wiecejnizzdrowie.pl, ncez.pl, poradnikzdrowie.pl

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

https://www.salon24.pl/u/zdrowie/915962,olej-palmowy-fakty-i-mity-czy-rzeczywiscie-truje-i-dlaczego-zabija-orangutany

Olejek rycynowy – tani i skuteczny środek leczniczo-pielęgnacyjny

Przeczytaj: Tłuszcze nienasycone nie chronią przed zawałem?

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii CO 2 - dwutlenek węgla - limity, Energetyka, Lasy, SPOŁECZNO-POLITYCZNE, ZDROWIE - ŻYCIE, Zwierzęta, ŚRODOWISKO NATURALNE - EKOLOGIA. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.